img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

123 Klik!!

share ilmu yok..!!

wink wink

Renungkanlah.....

Kenal Dulu !!


Renungkanlah..
Kat sini ruangan utk tips2.. atau apa saja yg sll nyer  akan mntak pandangan dari anda semua...
kdg2 kte plu satu diskusi bersama tul x??

Mgkn tercari-cari mana tmpt diskusi tue.. anyway kte smbg kat chat tue jerrr..
nnti juma cuba wt satu ruangan.. utk permulaan kte guna nie jer k!!
papepun juma try k!





JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ﷲِبِسْــــمِ

وَبَرَكَاتُهُ اللهِ وَرَحْمَةُ عَلَيْكُمْ اَلسَّلاَمُ

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)
baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”
dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”
Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.
Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan 
perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.
* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.
* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”
Sekian, semoga ada manfaatnya

- Dat's From Facebook -

Now turn me.... 
Pada opinion korg..... as a muslim msti kte ada pndangan ttg perkara diatas...
Pd sy, kte kna berbalik pd  ht... knp n bagaimana kte anggap sesuatu tue.. 
Kite cuba selami blk. sekiranya pkataan salam tue x leh utk diungkapkan...
xkn kte x penah perasan para ulama juga ada yang mengatakan perkataan "Salam" 

Paper pun kte kna tau n faham dulu semua ni.. 
Kte xleh nk terus menghentam or pape pun.. saya masih  lg mengkaji soal nie.. InsyaAllah sy akan kongsi bersama anda )


Cuba Tengok Hasilnyerr.. 

1. Bukak Microsoft Word korang. 

2. Taipkan dalam huruf besar, Q33 NY .. 
Q33 NY ni adalah number pesawat yang melanggar WtC tu.. 

3. Tukar saiz font tu kepada saiz 48. 

4. Korang highlightkan Q33 NY tu kemudian tukar kepada font WINGDINGS.

Apa jadi???






From : mofasad


Pada aku.. wow amazing.. baru ku tau ttg nie..
 mgkn ku lmbt tau.. p sesungguhnya semua telah tercatat.. 
cuma kiter je.. tau atau x..

Hai bertemu lagi..
kli ni aku dpt 1 entry ttg cinta.. 
p sejauh mana tue.. kamu smua nilai sendiri..
but life must b go on...

CINTA :
(sebelum kahwin)
C = cubit kiri, kanan rasa.
I = impian indah ibarat syurga.
N = nikah impian utama.
T = taat setia membawa bahagia.
A = awal dan akh! ir bersama-sama
(selepas kahwin)
C = cuka yang dituang pada luka.
I = iblis yang merosak minda.
N = nafsu semata-mata.
T = tuba yang dibalas semula.
A = api dalam neraka.

KASIH :
(sebelum kahwin)
K = kongsi semua suka duka.
A = abang adik, ayang anja.
S = sumpah janji di bibir sentiasa.
I = istana bahagia dah dicipta.
H = hatiku hatimu jua.
(selepas kahwin)
K = kaki tangan naik kat kepala.
A = abuk pun tara, nak makan apa??
S = simpati langsung tak ada.
I = ironi membakar jiwa.
H = hidup mati sama je.

SAYANG :
(sebelum kahwin)
S = sikit-sikit SORRY, sikit-sikit SORRY, mengada!
A = asal free mesti nak jumpa.
Y = you lap me, I lap you!
A = apa saja sanggup diduga.
N = nak itu, nak ini… mesti dapat.
G = gula-gula, coklat, teddy bear hadiah utama.
(selepas kahwin)
S = salah sikit kiamat dunia.
A = air tak sedap, basahlah mata.
Y = yang betul dia je.
A = ada takde, bagi anak reti la.
N = nak dilawan, digelar derhaka.
G = gaduh sampai lebam.

HATI :
(sebelum kahwin)
H = hanya dikau yang daku cinta.
A = air paip pun manis macam gula.
T = tak jumpa sehari boleh jadi gila.
I = igauan indah tak terkira.
(selepas kahwin)
H = hantu jembalang lagi sempurna.
A = air mata jadi teman setia.
T = tempat mengadu dah tak ada.
I = ikut hati mati, ikut rasa binasa… nak buat
macam mana?

tetapi yg seharusnya ialah…

C-Cinta sebelum berkahwin, biar sederhana, tak melanggar batas agama
I-Impian rumahtangga dirancangkan bersama (bkn praktikal seblm nikah)
N-Nikah didahulukan pembuka gerbang kebahagiaan
T-Timang cahaya mata sbg pengikat kasih sayang
A-Amalkan perintah Tuhan, Insyaallah bahagia membawa ke syurga.

K-Kasih berputik dikala pertunangan diikat
A-Akad dilafaz cinta berbunga
S-Suami disanjung-tinggi
I-Isteri disayangi
H-Harumlah kasih sepanjang zaman

S-Sayangkan Isteri kasihkan suami
A-Ada masalah, dibincangkan bersama
Y-Yang ringan sama dijinjing, berat sama dipikul
A-Amalkan hidup bertoleransi
N-Nak kekalkan bahagia, itu usaha bersama
G-Gaduh sesekali tu perkara biasa

H-Hati suami mesti dijaga
A-Apatah lagi hati isteri yang mudah tersentuh
T-Tanggung-jawab dipikul bersama
I-Isteri tak makan hati, suamipun tak cari ganti


Aku Dah Penat Ngan Cinta
dalam memberi biarlah berpada
kalau terlebih cinta
luka sengsara
huhuhu…………
Alhamdulillah aku da jmpa jugak cinta aku.. amin amin    





PERKAHWINAN

Topik aku hari ni adalah ttg ...
kata wardina saffiyah dlm MHI ( 24.05.2011)
"perkahwinan atas dasar nafsu (fizikal), maka tidak lama rumahtangganye,
jika perkahwinan atas dasar kerana Allah S.W.T, InsyaAllah hbgn kekal dan diberkati..."

"jika kwin awal, dikatakan miang dan apabila kawin lambat dikatakan memilih "

Apa pndgn anda semua...??

Pada aku semuanya terletak pada ht.. niat kte yg sebenar.. aku xleh nk kata apa sebab pkara2 spt tue aku da pnh nmpk dan terjadi depan mata aku...
terus terang aku kata niat tue la penunjuk dan merupakan arah kemana kte pergi.. pasal tue dalam apa jua.. hanya niat yg sepatutnya ditupukan.. 
Kerana tnpa niat yg elok maka sesuatu kekeluargaan juga mampu diruntuhan...

Renung-renungkanlah..


0 Kata Korg:

Catat Ulasan

Who Am i ??

sakura!!